Контейнеровозът е морски съд, предназначен за превоз на стоки натоварени в стандартни контейнери, предназначени за мултимодален превоз.
Контейнерният терминал е място, на което контейнерите се претоварват на други видове транспорт за по нататъшен превоз. Претоварването може да бъде между кораб и камиони или между кораб и жп композиция.
Kоносаментът е транспортен документ в морския и комбинирания превоз. Коносаментът изпълнява три основни функции:
- доказателство за наличие на договор за морски превоз
- доказателство за натоварване на стоката на кораба
- товароразпоредителен документ
Най-често използвани съкращения - B/L, BOL
Линеен коносаментKоносамент издаден от линията превозвач ( напр. Yang Ming, Maersk Line, Hapag Lloyd и т.н.) или от агента на линията. Често спедиторите използват термина Мастър коносамент.
Най-често използвани съкращения - MBLD, MBOL, MBL
Спедиторски коносаментkоносамент издаден от спедиторска компания. Издава се от спедитора в качеството му на превозвач или оператор на комбиниран транспорт или като агент на превозвача или оператора на комбиниран транспорт. Често се използва и понятието "хаус" (домашен) коносамент.
Най-често използвани съкращения - HBLD, HBOL, HBL
NVOCC коносамент Спедиторски коносамент издаден от спедитор, който се идентифицира като NVOCC (вж. NVOCC). Условията на коносамента отговарят на условията на линейният коносамент на линията, с която оперира NVOCC. Често се използва вместо "хаус" коносамент
Най-често използвани съкращения - HBLD, HBOL, HBL
NVOCC Организация, която сключва договор с линиите като наема при преференциални условия определен корабен
капацитет за рейс или за период от време и се явява пред товародателите като договорен превозвач.
NVOCC операторът издава собствен коносамент, NVOCC коносамент wv. NVOCC коносамент), чиито условия отговарят на коносамента на линията
NVOCC операторът поема всички права, задължения и отговорности на физическия превозвач.
NVOCC операторът трябва да има съответната застраховка за дейността си за липси/повреди по превозваната стока.
Най-често спедиторът играе ролята на NVOCC при организирането на редовни линии за контейнерен (LCL = Less than container load) групаж при комбиниран транспорт врата-врата. Много спедитори се идентифицират като NVOCC и в повечето държави няма легални пречки за това. В САЩ обаче NVOCC подлежат на регистрация от FMC и носят пълната отговорност като превозвачи.
TEU - Twenty-foot Equivalent Unit TEU или ТЕУ е мерна единица описваща капацитета на контейнеровозите и контейнерните терминали както и извършената работа от спедиторските и логистичните фирми. Единицата се изчислява като обема карго, който се превозва в един стандартен 20' контейнер.
Фидер Фидерът е морски съд с различна големина, но най-често приеман да бъде със среден обем 300 TEU до 500 TEU. Фидерът събира контейнери от различни пристанища и ги превозва до централен контейнерен терминал, където те се натоварват на по-големи кораби. В този случай, по-малките съдове "захранват" (feed) големите линейни превозвачи.
Контейнер Метална конструкция предназначена за мултимодален превоз на товари. Въпреки,че има 5 стандартизирани контейнерни типа, в България най-разпростанените са 20' и 40' контейнери. Спецификация на контейнерите, техните вътрешни и външни размери по видове както и тара теглата им можете да намерите
тук.